18.4 C
Gandia
/ 28 marzo 2024

Gandia treballa en la recuperació de tres noves pintures del patrimoni municipal

Gandia treballa en la recuperació de tres noves pintures del patrimoni municipal

spot_img

En el marc del projecte GANDIA RESTAURA, la Direcció General de Patrimoni Històric, Artístic i Cultural del departament de Patrimoni de l’Ajuntament de Gandia ha procedit a entregar a dos reconeguts tallers de restauració tres pintures del patrimoni municipal.

Vicent Pellicer i Rocher, responsable de la citada Direcció General va estar present el passat divendres 11 de setembre durant el trasllat fins el taller del restaurador Romà Calafat de la pintura “Sant Roc i Sant Francesc”, que presidia el retaule de l’altar major de l’església de l’ex-convent de Sant Roc. Es tracta d’una pintura anònima a l’oli sobre llenç de la qual, malgrat el seu deteriorament, s’aprecia una notable qualitat en la seua realització que probablement tinguera lloc a finals del segle XVII o principis del segle XVIII. 

“La pintura que fa unes dimensions de 220 cm d’altura per 163 cm. d’amplària, requeria urgentment la seua restauració ja que en una primera observació s’han apreciat varies capes de vernís de protecció que han enfosquit notablement la pintura. Amb tot, s’ha d’afegir el pas del temps i la brutícia acumulada de pols i provocada pel fum de les espelmes. En data no determinada la pintura va patir una més de les desafortunades “restauracions” que es van fer en altres obres d’art com ara les de Josep Camarón que presentarem restaurades a principis d’any. Així, s’aprecien repintats en cru aplicats sobre el vernís en un intent de donar-li punts de llum que contràriament, aconseguiren l’efecte contrari. Tot, sense mirament ni cap sentit dels protocols a seguir en un procés de restauració”. 

Pintura: Assumpció de la Mare de Déu.

Altre aspecte a tindre en compte és el revers del llenç al qual se li va adherir una tela que no deixa “respirar” la pintura original. El pressupost de la restauració ascendeix a 2.945’50 €.

Per altra banda, la restauradora Patrícia Montoro ha començat el procés de restauració en el seu taller de dues pintures: “Assumpció de la Verge Maria” i “Trencament de Glòria amb Eucaristia”, també procedents de l’ex-convent de Sant Roc. Dues pintures a l’oli sobre llenç bastant deteriorades que presenten els temes en forma d’esborrany preparat per a pintar una secció de volta en el cas de l’Assumpció de la Verge Maria i d’una cúpula, en el cas del Trencament de Glòria amb Eucaristia.

Les pintures fan unes dimensions de 50 cm x 35 cm. i 66 cm x 49 cm. respectivament amb un pressupost total de 1879 €.  Pel que fa al tema de l’Assumpció, “en la investigació prèvia que hem dut a terme, hem localitzat un llenç idèntic al nostre en el Museo Lázaro Galdiano de Madrid, que està atribuït al pintor valencià Vicent Castelló i Amat (1787-1860) deixeble avantatjat de Vicente López i afavorit pel rei Carles IV. Aquest artista va estar molt relacionat amb el duc de Gandia i d’Osuna, Pedro Tellez-Girón el qual, en 1841 li va encarregar l’inventari de les obres d’art del palau ducal de Gandia i de la seua valoració en maig d’aquell mateix any”.

La restauració per part de Patrícia Montoro ha començat per la neteja i consolidació de la matèria pictòrica que avança de manera lenta i acurada. Poc a poc van recuperant-se les tonalitats originals que ens mostren un colorit esplendorós propi de la pintura barroca-academicista de principis del segle XIX per lo qual s’espera que el resultat siga espectacular.

spot_img

En el marc del projecte GANDIA RESTAURA, la Direcció General de Patrimoni Històric, Artístic i Cultural del departament de Patrimoni de l’Ajuntament de Gandia ha procedit a entregar a dos reconeguts tallers de restauració tres pintures del patrimoni municipal.

Vicent Pellicer i Rocher, responsable de la citada Direcció General va estar present el passat divendres 11 de setembre durant el trasllat fins el taller del restaurador Romà Calafat de la pintura “Sant Roc i Sant Francesc”, que presidia el retaule de l’altar major de l’església de l’ex-convent de Sant Roc. Es tracta d’una pintura anònima a l’oli sobre llenç de la qual, malgrat el seu deteriorament, s’aprecia una notable qualitat en la seua realització que probablement tinguera lloc a finals del segle XVII o principis del segle XVIII. 

“La pintura que fa unes dimensions de 220 cm d’altura per 163 cm. d’amplària, requeria urgentment la seua restauració ja que en una primera observació s’han apreciat varies capes de vernís de protecció que han enfosquit notablement la pintura. Amb tot, s’ha d’afegir el pas del temps i la brutícia acumulada de pols i provocada pel fum de les espelmes. En data no determinada la pintura va patir una més de les desafortunades “restauracions” que es van fer en altres obres d’art com ara les de Josep Camarón que presentarem restaurades a principis d’any. Així, s’aprecien repintats en cru aplicats sobre el vernís en un intent de donar-li punts de llum que contràriament, aconseguiren l’efecte contrari. Tot, sense mirament ni cap sentit dels protocols a seguir en un procés de restauració”. 

Pintura: Assumpció de la Mare de Déu.

Altre aspecte a tindre en compte és el revers del llenç al qual se li va adherir una tela que no deixa “respirar” la pintura original. El pressupost de la restauració ascendeix a 2.945’50 €.

Per altra banda, la restauradora Patrícia Montoro ha començat el procés de restauració en el seu taller de dues pintures: “Assumpció de la Verge Maria” i “Trencament de Glòria amb Eucaristia”, també procedents de l’ex-convent de Sant Roc. Dues pintures a l’oli sobre llenç bastant deteriorades que presenten els temes en forma d’esborrany preparat per a pintar una secció de volta en el cas de l’Assumpció de la Verge Maria i d’una cúpula, en el cas del Trencament de Glòria amb Eucaristia.

Les pintures fan unes dimensions de 50 cm x 35 cm. i 66 cm x 49 cm. respectivament amb un pressupost total de 1879 €.  Pel que fa al tema de l’Assumpció, “en la investigació prèvia que hem dut a terme, hem localitzat un llenç idèntic al nostre en el Museo Lázaro Galdiano de Madrid, que està atribuït al pintor valencià Vicent Castelló i Amat (1787-1860) deixeble avantatjat de Vicente López i afavorit pel rei Carles IV. Aquest artista va estar molt relacionat amb el duc de Gandia i d’Osuna, Pedro Tellez-Girón el qual, en 1841 li va encarregar l’inventari de les obres d’art del palau ducal de Gandia i de la seua valoració en maig d’aquell mateix any”.

La restauració per part de Patrícia Montoro ha començat per la neteja i consolidació de la matèria pictòrica que avança de manera lenta i acurada. Poc a poc van recuperant-se les tonalitats originals que ens mostren un colorit esplendorós propi de la pintura barroca-academicista de principis del segle XIX per lo qual s’espera que el resultat siga espectacular.

spot_img

ÚLTIMAS NOTICIAS

spot_img

COMENTARIOS

Escribe tu comentario

ÚLTIMAS NOTICIAS

AHORA EN PORTADA

REPORTAJES Y ENTREVISTAS